Else Petersens dagbog 1941-1942

Ved oprydningen efter min mors død fandt jeg en lille blå notesbog af mærket Phonix, Harburg. Den indeholdt hendes optegnelser fra krigens første år.

Efter min vurdering indeholder den ikke noget, som mor ikke ville have offentliggjort, og mor har fortalt forskellige af episoderne gennem årene, så derfor har jeg valgt at renskrive og udgive den, idet den giver dels et godt billede af en ung husassistents liv i krigens første år, og desuden et godt tidsbillede af en mørk tid i Danmarks historie.

Der er ikke ændret i hendes retskrivning.

D.V.L. = Dansk Vandre Laug

V.H. = Vandrehjem

Den 1. del af dagbogen handler om hendes mange cykelture med vennerne i 1941.

Den 2. del af bogen handler om et sommerferieophold i Udsholdt i Nordsjælland  fra den 6. juli og til den 14. august 1942. Hun er husassistent hos familien Gotthard med børnene Bøje, Henning og Karen samt deres hun, og de bor i deres sommerhus, som tydeligvis er under renovering. Hun tilbringer fritiden med sin gode veninde Grethe, der også er husassistent, og de møder mange nye venner. De er også på besøg i A.P. Møllers sommerhus, der ligger lige i vandkanten ved Udsholt Strand. Far Otto er kun nævnt i en enkelt sætning i 1942. Imidlertid har jeg fundet et billede fra Helsingør 1941, hvor de sidder sammen. Så de kendte hinanden på dette tidspunkt.

Den sidste del af bogen er en regnskabsside fra november. Der står ikke hvilket årstal.

Som afslutning har jeg fundet et par indlæg af Grethe i hendes Poesibog

God læselyst

Arne Bjørn Jørgensen

Else Petersen

Grambyvej 42, Rødovre pr. Valby

Pakkeliste til cykelture:

Lagenpose, Natdragt, Skifteundertøj, Lommetørklæder, Skiftestrømper, Krus, Ske, Kniv, Gaffel, Teske, Smørdåse, Tallerken, Viskestyk, Kogegrejer, Kam, Haarbørste, Spejl, Tandbørste, Crem, Sæbe, Neglebørste, Cold Crem, Haandklæde, Sikkerhedsmaske, Sejlgarn, Læderrem, Skopudsegrejer, Snørebaand, Sygrejer og Saks, Forbindkasse, Lommelampe, Tændstikker, Ur, Blyant, Fyldepen, Dagbog, Sangbog, V.H. Fortegnelse, Sygekassebog, Køreplan, Brevpapir, Penge, Cykellygte, Lappegrej, Pumpe, Evt. Tæppe eller Sovepose, Fotografiapparat, Tilbehør.

TUK 1941 D.V.L.

Paasken 1941

Turen gik til Holbæk om Lørdagen overnattede begge i Holbæk. Om Søndagen Tur ud og se Omegnen. Turleder Lis. Regstrup, Knabstrup, Møshøve, Sundby, Gislinge, Maassø, Regnvejr undervejs, og det blæste meget. Om Mandagen gik Turen hjemad omkring Eriksholms Skove.

Der var flere Punkteringer ellers gik Turen godt. Torbenfelt til Holbæk 64, Griffenfelt  Søndag 70, Mandag 20, i alt 214 km.

Gunderup ”Storedam” 9/5 1941.

Turleder Ole.  Der var 21 km det gik op til. Om Søndagen travede vi igennem Skoven og saa Langdysser, Gravhøje, Spejderhytter, og Søspejderhytte som de havde lavet af Gran. 6 m. her var det at St. Jørgen rev sit Ben. Ole og Lillebror var Samarit. Om Eftermiddagen tog vi ud til Troldehøj. ”Sommerlaugsaften”. ”St. Bededag.” Det var en god Tur og dejligt Vejr.

SJÆLLANDSSTÆVNE 18/5 1941

Borrevejlevig, Turleder Ole

Om Søndagen tidligt op og vi kørte en Tur saa stillede vi cyklen og travede en Tur. Da vi kørte hjem var det Bjarnes Cykel der gik i Stykker. Om Eftermiddagen var vi i Borrevejlevig. Tiden gik med Sang og nogle ude at sejle og ved 6-Tiden kørte vi hjem igen. Det var Solskin og meget fint vejr.

KØGE. PINSETUREN 31/5 1941

Turleder Ole.

Om Lørdagen tog vi til Køge der var 40 km om Aftenen gik vi Tur i Byen. Om Søndag tog vi igen af sted til Bakkeskov 40 km med lige Modvind vi spiste varmemad Kl. 12. Da vi havde spist tog vi til Fedet, hvor der var nogle, der var i Vandet, og vi var ude at se os om, og da vi havde været der kørte vi tilbage til Vandrehjemmet. 24 km.

Om Mandagen var det meget koldt og vi frøs. Herbergsfatter kørte med os og viste os den store Eg i Bækkeskov og Bakken.

Derfra kørte vi selv videre igennem Hasle til Gisselfeldt Kloster, Bregentved, hvor vi var inde og se Gartnerriet det var meget flot og saa den store Have. Derfra kørte vi til Bremen, hvor vi sat og spiste paa Kro og hvilede os. Saa kørte vi hvidere igennem Skoven, der var nogle som løb Tæringløb og resten hen paa en Kro og drak Kaffe. Pludselig kom der to og sagde, at lille Jørgen var faldet i Vandet med Tøj han var helt sort af Mudderet. Da vi var færdig kørte vi videre hjemefter over Taastrup. Vi var alle godt trætte af denne tur. Vi havde haft ca. 15 punkteringer paa denne tur. Vi var saa heldige at have modvind begge Veje. Baade derud og hjem.

Tur ca. 20 km.

LYSTRUP 21/6 1941

Turleder Helge

Lørdag kørte vi til Lystrup og da vi naaede derop lavede vi Kaffe, derefter gik vi paa Bjerget, hvor der var Sølvræve og Daadyr.

Om Søndagen var vi paa Travetur igennem Skoven. (De vilde vover), sumpede Moser og Tæring. Tur igennem Skoven (Den sjælne Egeskov) og ud til Buresø. Der gik vi i vandet, spiste Maden og laa og solede os. Derefter travede vi tilbage til Vandrehjemmet godt trætte. Og til sidst Cyklede vi hjem. Uggeløse, Farum, Ballerup.

SOMMERFERIE  24-7-1941

ASSERBO

Start kl. 12.30 fra Rødovre. Paa grund af Regnvejr vi havde næsten opgivet det, men saa Kl. 12 blev det fint Vejr, og saa tog vi Afsted til Asserbo. Vi kørte igennem Rødovre, Ballerup, Ledøje, Veksø, Stenløse, Ølstykke, Uppe Sundby og op til Frederikssund. Derfra over Ølsted og Kregme, Frederiksværk og til Slut havnede vi i Asserbo Kl. 5. Vi havde Modvind hele turen.

Da vi naaede Asserbo var vi godt sultne og begyndte straks at spise. Da vi endelig var mætte pakke vi sammen igen, lagde vore Tasker og tog saa en rask gaa Tur til Frideriksværk. Kl. 8 var vi paa V.H. igen godt trætte, men vi skulde paa igen og var saa ude at se Klinke, Asserbohuset m. Sommerlido, Friluftsteater og Asserbo Plantage. Derefter var vi nede ved Badehotellet og se paa Dans og til slut gik vi trætte hjem og i Seng, sov lige til næste Morgen Kl. 7.

Næste dag startede vi Kl. 8.30 til Helsingør. Vejret var fint og dejligt og det blæste næsten ikke. Først kørte vi et stykke ud af Helsingør motorvejen, saa drejede vi ned igen, men Troldeskoven ned til Vandet og maatte saa trave derfra til Tisvildeleje Badehotel vi var godt ømme i Armene af at trække Cyklen. Saa kunde vi omsider Cykle igen, vi kørte saa videre gennem Tisvilde by langs Vandet til Gilleleje. Der holdt vi hvil for at spise. Vi var nede ved Stranden og der kunde man rigtigt ligge og nyde Udsigten over Vandet. Vi saa Gilbjergskrænterne med Gilbjergstenen og Nakkehoved Fyr.

Derfra kørte vi saa videre langs med Kysten til Helsingør, hvor vi saa overnattede til Næste Dag.

Helsingør

Der saa vi Marielyst Slot med Park. Julebæk Strand, Kronborg og Svømmestadion, og om aftenen kunde man se Lysene ovre i Sverige. Saa næste dag var vi i Fredensborg og paa Vejen dertil saa vi Gurre Slotsruin og Gurre Kirke, Grib Skov, Esrom Sø. Og da vi endelig naaede Laugsgaarden spiste vi. Tog saa Afsted igen, saa saa vi Fredensborg Slot, Fredensborg Sølvrævefarm. Næste Dag mødte vi Flokken og kørte saa med Dem til Helsingør, saa Byen og laa ellers ved Vandet for at nyde det. Da Kl. var 6 kørte vi hjem og havde haft en dejlig Tur. Vi har kørt i alt

(Arne: her var afsat plads til at skrive afstandene, men det er ikke udfyldt).

Billedet er fra Dansk Vandre Laugs tur til Helsingør i 1941. Det er Glostrup afdelingen, som har arrangeret turen. Far og mor sidder ved siden af hinanden som nummer 4 og 5 fra venstre!

Sommeren 1942

Raageleje

Fyrretoppen, Udsholdtsstrand

Raageleje den 6-7. Mandag

Rejsen derop med slid og slæb, skiftede 2 Gange med Toget. Cyklede fra Helsinge til Raageleje, regn paa Turen. Tordenvejr om Aftenen. Ingenting var i orden. Der var ingen Vinduer og Døre. Og træt var jeg. Det var den første Dag.

Tirsdag den 7.

Godt Vejr. Solen skinnede og det var varmt. Vandet koldt. Ude at Cykle om Aftenen til Smidstrup for at hente Avis og Brød.

Middagsmad. Biksemad og Kærnemælkskolskaal.

Onsdag den 8.

Ikke saa fint vejr. Graavejr lidt Torden om Eftermiddagen, koldt om aftenen. Cyklede til Tisvilde, og inde paa hjemvejen paa Raageleje Kro. Tømreren som Tjener.
Middagsmaden Varmet røget Skinke, Stikkelsbærgrød

Skrev Brev til Mor og Lilli.

Torsdag den 9.

Lunefuldt Vejr med Bygeregn. Fru Gotthardt og den anden Dame fald igennem Liggestolen. Et sjovt Syn. Pudsede Kedler. Var ude at Cykle om Aftenen og blev drivvaad, Swagger. Fik skænd af Fruen, fordi at jeg havde Swagger paa. Skulde have været paa Kroen og set Tryllekunst. Middagsmaden: Biksemad, Stikkelsbærgr.

Fredag den 10.

Fint Vejr, Solskin. Karen til Gilleleje efter Makrel. Besvimede paa Turen laa i Sengen om Eftermiddage. Jeg var ude at Cykle til Raageleje om Aftenen med Grethe. Middagsmaden: Biksemad; Rabargrød.

Lørdag den 11. juli

Regn hele Dagen, fint Vejr om Aftenen. En travl Dag, bagte norske Vafler, paa Komfyr, Fremmed om Aftenen, Karen og Bøje til Dans paa Hotellet, Fløden kogte over. Fru Gotthardt gal paa Tømrene. Toerup til Kaffe om Aftenen. Samlet Brænde til Komfuret godt træt var jeg.

Middagsmad: Røget Makrel, Blomkaal, Kartofler, Rabargrød.

Søndag den 12 Juli

Graavejr det meste af Dagen - Regn om Aftenen, Ingeniøren og Bøje heroppe. En travl Dag lige til Kl. 3½. Varm Mad Kl. 12.00. Til Cirkus om Eftermiddagen traf Ivan Larsen. Ludt.  I Cirkus om Aftenen med Grethe kom sent hjem, fik skænd næste Dag. Der var ellers Bakkefest i Gilleleje.

Middagsmaden Korteletter, Kartofler. Jordbær med Fløde.

Mandag den 13.

Stormvejr, Solen skinne lidt. Maleren er kommet og en Kone kom og vaskede op i Køkkenet. Jeg saa til Maleren og Tømrene, drillede mig. Ude at køre Tur om Aftenen til Smidstrup og se til Ivan, og havde sjov, fik skænd da jeg kom hjem Kl. 22.00. Jeg skulde havde lavet Te til Karen og Lise, maatte samle Brænde og rydde op da jeg kom hjem. I Seng kl. 23.30.

Middagsmad  Korteletter. Rabarbergrød

Torsdag den 14.

En travl Dag. Fru Gotthard malede i Køkkenet, klattede over det hele, kunde ikke faa hverken Bord eller Gulve rent. Hun var helt umugelig. Om Eftermiddagen i Vejlby sammen med Grethe for at hente Fars. Om Aftenen henne hos Grethe.

Middagsmad  Frikadeller, Kartofler, Jordbærgrød

Maleren kommet igen.

Onsdag den 15.

Regn paa Morgenstunden. Fru Gotthardt maler røde Døre, godt gal da jeg spurgte om jeg maatte faa fri om Eftermiddagen. Maleren sagde t jeg var dum i at jeg ikke havde sagt op og De Gjorde Nar af mig, saa det var en gru. Grethe og jeg var i Gilleleje efter røget Makrel og Leverpostej. Til Hornbæk for at se til Ivan og Ludt. Det var en morsom dag. Solen skinnede og vi laa i Vandet og nød det sjov med Kunstcyklerytteren og ham i Cykelstallen.

Ingen

Grethe kørte uden Bukser

Torsdag den 16.

Fint Vejr. 2 Malere en kedelig Dag. Maate ikke snakke med nogle. Fruen gal. Ingen Steder.

Fredag den 17.

Fint vejr. 2 Malere. Tømrerne færdige med Huset og jeg oppe at slaas, en travl Dag godt træt, skurede Gulve, faldt med Cyklen.

Lørdag den 18

Daarligt Vejr regn hele Dagen, kun 1 Maler. Fruen gal skældt ud. En travl Dag – vaske Gulv hos Bøje med Salmiak, Kone til at pudse Vinduer. Maleren turde ikke sige noget, gik alene hele Dagen. Jeg stegte Frikadeller og brunede steg om Aftenen.

Karen og Bøje til Bal. Fremmed om Aftenen.

Søndag den 19.

Fint Vejr hele Dagen en mægtig Dag. Fri fra Kl. 3. Grethe og jeg var i Helsingør traf Ivan og Ludt. Drak Kaffe sammen og gik Tur var hjemme kl. 22.00 godt trætte og ømme. Aldrig været saa øm var på Vandrehjemmet men der var ikke nogen. Saa Betty paa Vejen kom forbi Hullerød Kro Cirkus Benneweis Gaard viste en Mand vej. Den bedste Dag længe.

Middagsmad Oksesteg Stilkelsbærgr.

Mandag den 21.

Fint vejr. Maleren kommet. Hilste til mig fra Svend, vaskede Tøj kogte Grød. Pudsede Vinduer. Maleren tapserede en meget travl Dag, hos Grethe om Aftenen, fik Kirsebær af Fruen, ringe til Helge. Bøje har faaet Ferie. Karen og Lis rejste til Hornbæk. Fik noget at vide om Otto, og at Ida var rejst.

Middagsmad Røget Makrel Stilkelsbærgrød

Tirsdag 22

Regn om Morgenen nogenlunde resten af Dagen. Men det stormede meget. Vi bagte norske Vafler og Hjortetak. Rolader mislykkedes, en travl Dag. Fruens Fødselsdag. Fremmed om Aftenen. Mødte Knud hos Købmanden. Verner var her ikke kun Mester selv.

Onsdag den 23.

Regn det meste af Dagen. Om Eftermiddagen Bygevejr. Grethe og jeg cyklede til Tisvilde spiste paa Strandbjerg, kørte vide til Asserbo. Var ogsaa inde at se til Tisvilde W.H. Vandrehjem. Om Aftenen var Grethe over hos mig og fik Kaffe, jeg var Hundepasser. Bøje og hans Ven gik paa Kroen, saa vi havde det rart. Maleren blev færdig, men kommer igen den 10 August fik ikke sagt Farvel til ham. Vi saa også Bent paa Kroen han havde travlt. Skrev hjem.

Torsdag den 24.

Ustadigt Vejr med Bygeregn. en kedelig Dag skurede Gulve. Fruen fernisere. To Kammerater af Bøje til Middag. Rødspætter. Jordbærgrød. Breve fra Mor Helge og Børge. Fremmed om Aftenen. De var 7. Skrev Brev til Børge.

Fredag den 25.

Et kedeligt Vejr, en travl Dag, Regn det meste af dagen. Drillede Bøje med Hunden. Nøglerne blev borte, men fandt dem i Bøjes Regnfrakke. Hos Grethe om Aftenen. Ellers ikke noget.

Paa Gaarden sammen med Grethe efter Kartofler. Han spurgte om hvordan det gik.

Frikadeller. Stilkelsbær. Bøje til Gilleleje efter Fars.

Lørdag den 26.

Nogenlunde Vejr ikke Regn, fremmed til R Frokost og Middag. Henning laante min Cykle, men kom hurtig igen. Bøf til Middag. Stilkelsbærgrød spiste Kl. 19.00 til Bal paa Kroen. Gulvet gynge og der var mange Mennesker. Om Eftermiddagen saa vi Svend og Bent.

Søndag den 27.

Fint Vejr. Solen Skinnede, og det var varmt. Der var 7 til Morgen, Middag og Aftensmad. De unge spilled Jaz paa Grammefon. Grethe fik Eftermiddags Kaffe. Om Aftenen gik vi Tur til Raageleje. Jeg var Hundepasser, og da jeg kom hjem var der 5 til The. Kl. var 12.30. De unge det var ikke rart, godt træt i Seng Kl. 23.30

Mandag den 28.

Fint Vejr, holdt Vaskerdag, en travl Dag lige til Aften ude at gaa tur med Grethe til Raageleje. Grethe sprang Buk over stolperne vi havde det sjovt.

Tirsdag fint Vejr, ogsaa en travl Dag. Om Eftermiddagen en lille Tur til Smidstrup med Grethe for at hente Skipper Skræk o.m. jeg lavede Mad. Spiste sent. Om Aftenen ude at gaa tur til Hotellet for at se Dans en kold Tur. Bøje og Bendt mødte vi paa Hotellet. Sent Brev hjem. Bent var her om Eftermiddagen med Flueskabet. Røget Makrel Stuvet Spidskaal, Kartofler, Kærnemælkssuppe.

Onsdag

Et kedeligt Vejr. Regnvejr. Travlt lige til Kl. 14.00. Spiste Biksemad Kl. 12. Om eftermiddagen Tur til Græsted med Grethe efter Pakken, men den var der ikke. Derefter til Gilleleje med mine Sko. Saa Skulde vi havde været i Biografen, gik igen, kørte saa hjem hos Grethe til Kl. 21.00 og til Slut paa Kroen. Det var en kedelig Dag, for vi kørte mellem Bygerne. Sent i Seng.

Torsdag

Regn om Formiddagen klarede op om Eftermiddagen og blev godt Vejr. En travl Dag lige til Kl. 3½. Kogte Grød, brændte min Finger, lave Kaffe til 7. Hr. Gotthardt gal paa Bøje fordi han ikke vilde mure. Henning huggede Brænde godt gal.

Grethe og jeg gik Tur til Raageleje og hjem igen, snakkede med Varmings Pige som skulde rejse, blev stukket så forfærdeligt af Myg i Seng Kl. 23.00

Fredag

Fint Vejr en travl Dag. Kogte Grød vaske Klatvask. Fruen gal, lagde rent paa Hyllerne. Om Aftenen i Gilleleje paa Kroen sammen med Marie og en til det var ret morsomt.  Rhumba Aften, og hvem der sang højest, dansede Solo. Paa Vejen hjem traf jeg Tømmer Svend. Gik tur over Stranden. Laaste da jeg kom hjem. Henning lukkede mig ind. En god Aften.

Lørdag

Fint Vejr en travl Dag. Bagte Vafler, var ude at plukke Markblomster med Grethe, havde fremmed om Aftenen, fik stegt Kyllingen og Rødspætter. Hindbær med Fløde. Og Kl. 22.30 over at se til Grethe og derefter på Kroen til Dans, jeg var dødsens træt.

Søndag

Meget fint Vejr. Solen skinnede hele Dagen jeg havde fri fra Kl. 2 ude at køre med Grete. Vi var først i Smidstrup hos Grethes veninde, vi var ude at bade, senere kørte vi til Græsted for at se hvad de spillede i Biografen, men vi kom der ikke, vi traf Knud. Tømren saa paa vej hjem fik vi at vide at der var Bal paa Forsamlingshuset i Udsholds det var noget af det mest morsomme, jeg saa Maleren, Posten o.m.fl. vi var hjemme Kl. 2. Det var den bedste Dag vi har haft heroppe.

Mandag

Fint Vejr men en travl Dag. Fremmed om Aftenen.

Tirsdag

En travl Dag sov for længe om Morgenen ingen Ur. Om Aftenen var vi paa Limkærgaard for at snakke med Aksel laante hans Kost. Ellers ikke noget.

Onsdag

Regn om Morgenen fint Vejr om Eftermiddagen, Grethe og jeg havde fri, vi var i Helsingør og fik ordnet Haar, igennem Græsted Hjem om Aftenen var vi paa Kroen, ude at gaa tur med Verner (Posten). Grethe sammen med Jens Larsen vi kom ikke hjem før kl. 2.30 om Natten en god Dag.

Torsdag

Stormvejr, holdt storvask. Hr. Fru Gotthard rejste til Byen, jeg var oppe Kl. 5½ kun 3 timers Søvn. En travl Dag. Karen kom for sent hjem til Aftensmaden.

Fredag

Fint Vejr. En travl Dag hele Dagen. Om Aftenen paa Hotellet sammen med Grethe, kom ind at danse med Verner H.B. og en til, der var kun 3 Par som dansede. Kom hjem Kl. 2. Hunden gøede af os.

Lørdag

Fint Vejr, også en travl Dag indtil Kl. 20.00 Hr. Fruen. Karen og Bøje til Middag. Jeg lavede Mad til Svigerinden. Tomatbøf. Paa Kroen om Aftenen sammen med Verner (P) og en Kammerat. Grethe traf Verner (HB) han hilste ikke. En god Aften. Hjem Kl. 2. Traf Hr. Fru Gotthard var ikke gaaet i Seng.

Søndag

Fint Vejr, men en meget travl Dag varm Mad Kl. 12. Fremmed til Eftermiddags Kaffe. 10 Voksne. Karen og Bøjes Venner 10 Stk. Hr. Gotthard, Bøje og Svigerinden rejste hjem. Grethe og jeg var ude at Cykle til Gilleleje, men vi kørte hjem, fordi der var Foreningsbal. G.B. Grethe kørte uden Lys, stanset af 2 Betjente. De var flinke. Hjem Kl. 24.00. Karen og Fruen sad oppe og lagde Karabale.

Mandag

Regn om Morgenen, blæste en Del, en stille Dag, godt søvning. Maleren kom igen. Fruen malte Skodder. Grethe er ved at pakke, og har travlt. Jeg faldt i søvn paa Sengen om Eftermiddagen. Om Aftenen var Grethe og jeg hende hos A.P. Møller fik Is af Varming Nielsen. Paa Gaarden og snakkede med Aksel, kan være en sjov en. Han grinte af os. I seng Kl. 23.30

Tirsdag

Regnvejr. Vasket Tøj. Fik skænd for Sukkeret. Kramer Petersen rejste skulde af sted Kl. 9.30, men først Kl. 1. De spiste Frokost hos os sikken en Halløj, ude at gaa Tur med Marie og hjem at lave The til Hans Jørgen, Klaus Adam, Karen kom i seng Kl. 23.30.

Onsdag

Graavejr med regn. Fridag, kørte alene en travl Formiddag lavede Aftensmad inden jeg tog af Sted. Om Aftenen paa Kroen med Marie vi dansede næsten ikke. Verner grinte af mig i Seng Kl. 24.30. Låset ude måtte kravle ind af Vinduet.

Torsdag

En meget travl Dag. Sæbede Køkken af og gjorde rent arbejde lige til Kl. 22.00. Ude af gaa Tur med Verner sidste gang, dødtræt var jeg 24.00

Fredag

Nogenlunde Vejr. Fragtmanden kom ikke Kl. 8 først Kl. 2 om Eftermiddagen. Karen og jeg cyklede hjem fik lidt regn på Turen. Godt træt af cykle, men paa Bakken om Aftenen sammen med Grethe. Vi traf hende fra Raageleje inde at se glup. Goplere, en god Aften. I Seng Kl. 24.00.

Grethe sprang propperne. Sprang skulde prøve min Radio.

Slut for den gang

Bagerst i bogen er følgende regnskab:

November

17,55

30,00

47,55

I mors Poesibog har jeg fundet 2 indlæg fra hjerteveninden Grethe.

Charlottenlund 27/8  42

Kære Else

Ved du hvem der var den første Svingpjat

Det var Josef, for da han kom

Til det røde Hav, sagde han

Hav, Hav.

Grethe Kriegel

Den næste er udateret, men efter indholdet at dømme er den skrevet i slutningen af 1947

Else er en Stjerne

Forloves vil hun gerne.

Men, giftes skal hun snart,